Handle with care

Note: " I dont know why they call it heartbreak.  It feels like every other part of my body is broken too".

Saya tahu patah hati sangat menyakitkan pada seseorang terutama perempuan.  Perempuan sangat-sangat sensitif ( including me) HIHIHI. Okay..Okay, I'm serious now.  Kamu mungkin akan rasa kehilangan, marah, sedih, terpukul dan malu.  Wake up dear, dont be like this!!!! 

HERE I'VE 10 TIPS TO SHARE WITH YOU!!!

1. Bila terjadi sedemikian rupa, mari kita lakukan teknik relaksasi untuk meredakan sistem saraf kamu yang sedang tegang. wah, If tegang anda memang stress sangat-sangat.  Bermacam-macam teknik relaksasi anda boleh buat. Teknik yoga, berenang, jogging,urutan atau manjakan diri di SPA... SPA?? klas kau jahhh!!!!

2. Berbual dengan teman-teman.  Tak perlu la nak cerita tentang tajuk-tajuk yang hot atau sensitif.  Haaa, nanti sedih lagi susah.  Adanya teman yang setia mendengar saat kamu dalam kesusahan secara tidak langsung akan membangkitkan hormon oxytocin. 

3. Lakukan senaman aerobik. I like this.... Jangan nak berpoco-poco pula yea... Senaman ini boleh membantu untuk menghilangkan segala tekanan yang ada.  Senaman ini juga dapat mampu memaksa otak melepaskan hormon endorfin yang boleh menimbulkan perasaan gembira. =D

4. Sentiasa dekatkan diri dengan Tuhan kerana inilah ubat yang paling mujarab untuk menenangkan diri dan hati yang sedang berduka.

5.Cuba korang buat aktiviti yang baru kerana mencuba sesuatu yang baru dan menyeronokkan akan membuatkan korang lebih mudah melupakan apa yang telah berlaku kepada korang.

6. Menangislah sepuas - puasnya bila kamu terasa begitu sedih kerana menurut kajian dari University Of South Florida, 90% orang yang patah hati ini merasakan perasaannya lebih baik setelah menangis.  

7. Please leave me alone!!!! Cari waktu untuk bersendirian kerana ada kalanya apabila ada ruang untuk bersendirian korang akan lebih mengenali diri sendiri mengakui kesilapan yang dilakukan.

8. Lakukan aktiviti favourite yang korang suka.  Ini terbukti boleh merangsang kerja dopamin pada otak.  Hormon dopamin ini boleh menimbulkan rasa senang dan gembira.. Haaa, apa tunggu lagi jom. Pasang lagu nobody. cool la babe.

9. Mengambil supplement untuk menguatkan tubuh. Contohnya vitamin C, teh herba.  Badan yang sihat, hati pun sihat. =D

10. Cuba lihat pada kesusahan serta kesengsaraan orang lain bagi menimbulkan keinsafan pada diri.  Dari situ korang akan sedar betapa berat beban yang korang tanggung ada orang lain yang lebih berat beban yang dipikulnya.

No comments:

Post a Comment