Bahaya Menahan Bersin


Assalamualaikum si cantik serta si tampan  
apa khabar semua? sekian lama fiza tak hupdate apa - apa entry terbaru buat uoolllss.
Penulis ini yang bersalah sebab lama tak hupdate apa - apa..Penulis ini sibuk dengan assignment dia yang berlambak.. bukan salah fiza taw uoollss. *ada yang kena lempang..hikhik

Berbalik kepada tajuk entry kita, mesti uoollss tahu apa itu bersin? tapi  uollss semua tak tahu bahayanya uoollss menahan bersin.  Fiza pun suka menahan bersin dulu tapi selalu kena tegur.  

Kadang kala bersin ini akan menyusahkan sesetengah orang terutama sekali yang mempunyai alahan dan sering mengalami bersin secara berterusan. Jadi mesti ada antara uoollss yang suka menahan bersin dengan cara menutup hidung sehingga keinginan uoollss untuk bersin hilang.  Tanpa uoollss sedar, ada kesan buruk dan bahaya apabila uoollss menahan bersin ini tahu.




Uoolls nak tahu tak? Kepantasan bersin yang dimiliki oleh manusia adalah 161 km/jam.  Sekiranya seseorang itu menahan bersin maka tubuh badannya terpaksa menahan kelajuan tersebut secara tiba-tiba.  Akibat daripada tindakan tersebut, ia mungkin mempengaruhi fungsi tubuh dan menyebabkan kuman-kuman yang sepatutnya keluar, masuk ke dalam rongga nafas semula.


Bersin juga merupakan perkara yang bagus taw uoollss sebab ia dapat membersihkan rongga uoollss.  "Sedangkan menahan bersin itu akan menyebabkan bahaya dan menimbulkan beberapa risiko", kata Dr. Micheal Roizen kepada Wellness Officer Cleveland Clinics, di dalam Doctoroz.com.

RoiZen menyatakan ada beberapa bahaya yang akan terjadi kepada seseorang yang menahan bersin.  Antaranya:

- Menyebabkan patah tulang rawan hidung.
- Pecah gendang telinga.
- Gangguan pendengaran.
- Veritgo.
- Akan terkeluar biji mata.


Bila uoollss dengar mesti rasa ngeri dan takut kan?? fiza pun takut juga.

Pesanan penaja : Jadi janganlah uoollss suka menahan bersin ya, bahaya taw rakan - rakan fiza yang cantik serta hensem..

Selamat membaca  



4 comments:

  1. agaklah, kalau tahan bersin ni, hidung pun jadi sakit semacam... huhuhuhu.. nice info..bru tahu, tapi jangan la bersin terang tang tang depan orang... itu nanti dapat penyakit lain la pula an.. XD

    ReplyDelete
  2. lady ainaa; kan?? taw x pe...rasa bisa je kadang2... tq dear.. yup, nak bersin if ade org ramai pun at least tutup mulut... XD

    ReplyDelete
  3. Sandra Azwan; sangat-sangat bahaya... hikhik

    ReplyDelete